Kansas City Confidential par Bosley Crowther

Kansas City Confidential par Bosley Crowther

29 novembre 1952. Le Passant Cinéphile, lecteur du New York Times, n’en croit pas ses yeux. Bosley Crowther vient de descendre en flamme le nouveau film de Phil Karlson, Kansas City Confidential. Pourtant l’histoire a l’air passionnante. N’y tenant plus, il se précipite au Globe Theater pour se faire sa propre idée.

Critique d’époque :

« An uncommon lot of face slapping, stomach punching and kicking in the groin, the standard manifestations of the virulence of mobsters and criminals on the screen, is the only perceptible distinction of the new Edward Small crime film, Kansas City Confidential, which opened yesterday at the Globe. And the fact that most of the violence is committed by the hero, an ex-con who is out to clear himself of suspicion of being involved in a big bank robbery, executed by a quartet of masked hoodlums, doesn’t mitigate its ugliness one whit.

What’s more, the practice of brutality in this unenlightening dossier on crime is not confined to the lawless and shady personalities that almost exclusively people it. There’s an obvious and sickening implication that the Kansas City police are not only rough when they capture a suspect, but they exercise a wicked « third degree ». There’s one character in this little run-down, supposedly a plainclothes cop, who is as nasty and sadistic in behavior as the hero or any of the thugs. This, of course, doesn’t lend a climate of hope or moral uplift to the film.

Nor does it do any more than add to the viciousness of an exercise that appears designed – not too adroitly – just to stimulate the curious and the cruel. The screenplay by George Bruce and Harry Essex is an illogical fable of crime, the direction by Phil Karlson is routine and the leading role is bluntly acted by John Payne. Neville Brand, Jack Elam and Preston Foster don’t shine in other roles, except as drab exponents of the violence that suffuses and corrupts this measly film. The collection of a reward by the hero suggests, in this case, that crime does pay« . Par Bosley Crowther pour le New York Times.

Preston Foster masqué dans sa chambre d'hotel

Aujourd’hui considéré comme un modèle du genre, loué par Martin Scorsese, Kansas City Confidential ne trouve absolument pas grâce aux yeux de notre bon vieux Bosley. La faute à une violence bien trop présente et à une morale piétinée sans vergogne. Résultat, la réalisation de Phil Karlson devient pour lui routinière et les acteurs sont tout simplement mauvais.

Ma version des faits est disponible ici.

close

Bienvenue Noiristas !

Inscrivez-vous vite pour recevoir les prochains articles à paraître chaque semaine

Nous ne spammons pas ! Consultez notre politique de confidentialité pour plus d’informations.

Laisser un commentaire

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur comment les données de vos commentaires sont utilisées.

%d blogueurs aiment cette page :